Groot alarm, woensdagavond op Schiphol. Op een vlucht van Amsterdam naar Madrid werd per ongeluk een code ingetoetst waardoor een noodsignaal voor kapingen en ontvoeringen afgaat. Maar hoe werkt zo'n kapingsalarm precies? Luchtvaartexpert Joris Melkert stelt voorop dat de Nederlandse hulpdiensten zich van hun beste kant hebben laten zien. "Alle alarmbellen gingen af volgens procedure, de hulpdiensten hebben uitstekend gereageerd", vertelt hij aan Hart van Nederland.Noodcode 7500Het gaat vermoedelijk om de noodcode 7500 die is ingedrukt. "Als die wordt verzonden, dan is er geen weg meer terug. Waar je dan ook bent, alle alarmbellen gaan af", zegt de luchtvaartexpert. "In de luchtvaartwereld gaat iedereen ervan uit dat je weet wat je doet als je die code verzendt." Lees ook: Passagiers en bemanning veilig van boord, verdachte situatie Schiphol loos alarm Dus gingen alle alarmbellen af en werd er direct groot opgeschaald met diverse hulpdiensten: ambulances, politie, helikopters, een arrestatieteam en de marechaussee waren aanwezig.Kapingsalarm onmogelijk te annulerenHet is onmogelijk om het noodsignaal in te trekken. "Dat is bewust gedaan, want het is niet wenselijk dat een mogelijke kaper weet hoe je de code kunt annuleren." Naast de code zijn er volgens Melkert nog twee mogelijkheden om een noodsignaal te versturen. "Via de radio kan er 'mayday' worden geroepen. Een tweede mogelijkheid is om de radio af te stemmen op 121,5 megahertz. Dat is een internationale noodfrequentie." Het is nog onduidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren dat een bemanningslid het kapingsalarm heeft ingetoetst. Luchtvaartmaatschappij Air Europa heeft excuses gemaakt voor het ongemak dat is ontstaan door het incident.