De Dienst Terugkeer en Vertrek vroeg vorig jaar aan KLM om Lili en Howick uit te zetten naar Armenië, maar de maatschappij weigerde dit en annuleerde de tickets van de asielkinderen. Waarom deed KLM dat? Volgens cijfers van de Dienst Terugkeer en Vertrek zijn er in het afgelopen jaar bijna 14.000 mensen uitgezet vanuit Nederland. KLM doet vanwege privacy geen uitspraken over individuele uitzettingen.Geruchtmakende uitzetting Zweden"Vóór elke uitzetting doen wij onze eigen risicoanalyse en daar worden meerdere veiligheidsaspecten in gewogen", legt een woordvoerder uit aan Hart van Nederland. "Deze analyse heeft destijds geresulteerd in het annuleren van de tickets." Lees ook: Inspectie: veel fouten rond uitzettingszaak Lili en Howick Amnesty International weet dat een uitzetting soms wordt stopgezet als een passagier al in het vliegtuig zit. Zo was er afgelopen zomer een geruchtmakende uitzetting in Zweden. Daar kreeg een activiste de crew na twee uur zover om een Afghaanse migrant van boord te halen.'KLM dacht aan imago'Maar dat KLM nog voordat Lili en Howick aan boord waren hun vlucht annuleerde, is volgens de mensenrechtenorganisatie uniek. "Dat hebben wij echt nog nooit gehoord." Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft begrijpt dat de vliegmaatschappij verder geen toelichting geeft. "Dit is company confidentital, geheime bedrijfsinformatie. Mensen kunnen misbruik maken als je deze gevoelige informatie deelt." De zaak van Lili en Howick is zo maatschappelijk beladen, "KLM moet aan hun eigen imago hebben gedacht".