Weer & Verkeer

Sloopregeling oude auto's mogelijk oplossing voor stikstofcrisis

Vijftien jaar oude auto’s zijn verantwoordelijk voor ruim een derde van de totale stikstofuitstoot door het autoverkeer, dat blijkt uit onderzoek van het AD. Vooral oude dieselwagens zijn extreem vervuilend. Een sloopregeling voor deze categorie auto’s kan helpen om uit de stikstofcrisis te komen.

Vergeleken met een moderne auto is de uitstoot van oude auto’s gigantisch. Een diesel uit 1999 spuwt zes keer meer stikstofoxiden uit dan een moderne diesel. En vergeleken met een benzineauto is die oude diesel zelfs bijna tien keer zo smerig.

Lees ook: Veertig procent minder nieuwbouwwoningen door stikstofcrisis

Vervoersdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft berekende op verzoek van het AD de uitstoot van auto’s van 15 jaar en ouder. Bij de personenauto’s is 35 procent van de stikstofuitstoot en liefst 50 procent van het fijnstof afkomstig van auto’s met bouwjaar 2004 of ouder, zowel met benzine- als dieselmotoren. “Terwijl de oude bakjes maar 17 procent van het wagenpark uitmaken”, vertelt Annema tegen de krant.

Sloopregeling

Een sloopregeling zou dus een groot gedeelte van de stikstofuitstoot kunnen terugdringen. Het is niet voor niets dat de regering naast snelheidsrestricties en autoloze zondagen, ook kijkt naar een mogelijke opkoopregeling van oude vervuilende auto’s.

Lees ook: Autoloze zondag in Nederland sinds 1939: een overzicht

Het is niet de eerste keer dat er over zo’n regeling gesproken wordt. Tien jaar geleden zijn er bij een landelijke sloopregeling al 80.000 vieze auto’s van de weg gehaald om de luchtkwaliteit te verbeteren.

ANP