Gezondheid

Ouders overleden Tim (16) maken film over gevaren van internetchallenges

Twee jaar geleden verloren Geert en Anita hun 16-jarige zoon Tim nadat hij meedeed aan de zogenoemde choking challenge. Het ‘spel’, waarbij jongeren zichzelf of elkaar wurgen met als doel om tijdelijk in een roes of buiten bewustzijn te raken, was een grote internethype.

Duizenden jongeren wereldwijd gingen de levensgevaarlijke uitdaging aan. Meerdere tieners, waaronder Tim, overleefden de challenge niet. “Toen we hoorden dat Tim overleden was aan een choking game, dachten we: wat is dat?”, vertelt vader Geert. “Als je je dan gaat verdiepen, gaat er ineens een hele wereld voor je open van allerlei rare, online challenges. Leuke dingen, maar ook best wat gevaarlijke.”

Bewustwording gevaren

Tim’s ouders zijn daarom zaterdag begonnen met de opnamen van een film die andere jongeren en hun ouders moet wijzen op de gevaren van deze internetchallenges. “We hopen dat we de jongeren kunnen triggeren dat ze gaan nadenken over wat zo’n challenge is en wat teweegbrengt”, legt moeder Anita uit. “Het lijkt zo leuk om met een groep of alleen iets te gaan doen, maar dat er ook heel veel gevaren aan kleven. We hopen dat ze daar zich bewust van worden.”

Lees ook: Ouders overleden Tim (16) waarschuwen voor ‘choking game’

Voor de ouders van Tim is het een confronterende dag. Zij kijken naar de opnamen van een film over hun zoon, die er al twee jaar niet meer is. “Elke ochtend als we wakker worden dan is daar het besef van: oh ja, Tim is er niet meer, we moeten verder. Dan proberen we gewoon het beste te maken van de dag”, vertelt Anita. “De ene dag huil je heel veel en de andere dag gaat het iets beter.”

Gesprek tussen ouder en kind

Orthopedagoog Marielle Beckers denkt niet dat een campagnefilm effect zal hebben op de pubers. Volgens haar worden de kinderen pas wakker geschud als het in hun eigen kring misgaat. De film kan ouders wel helpen om het gesprek met hun kinderen aan te gaan, aldus Beckers.