Weer & Verkeer

NS gaat reclame tonen op schermen met reisinformatie

De NS gaat vanaf september advertentieruimte verkopen op de schermen die in de trein hangen. De huidige schermen vertellen reizigers vooral hoe laat ze hun bestemming bereiken en of ze de komende tijd rekening moeten houden met werkzaamheden, maar straks verschijnen er ook reclameboodschappen voor wasverzachters en hondenvoer. Dat schrijft de Volkskrant

De NS spreekt uitdrukkelijk van een proef, die tot het eind van het jaar zal duren. De advertenties zullen te zien zijn in 137 van de ruim 400 intercitytreinen waarover de spoorwegen beschikken. “Na de proef bekijken we hoe de reiziger de reclame ervaart”, zegt een woordvoerder. Of de belangstelling vooraf al eens is gepeild, kon zij niet zeggen.

Lees ook: Baby belandt in Amersfoort tussen trein en perron

De schermen in de trein vertonen al langer andere informatie dan louter haltes, aankomsttijden en vertragingen. De NS laat er ook promotiefilmpjes zien voor culturele evenementen en ‘Hartkloppingen’, romantische oproepen van reizigers.

‘Niet doen’

Op Twitter wordt weinig enthousiast gereageerd op het nieuws. “Doe het niet! Weg met die schreeuwerige schermen. Gisteren werd weer mijn hele reis in de stiltecoupĆ© verstoord door dat geflits”, aldus een reiziger. En een ander: “Niet doen. In BelgiĆ« doen ze het ook en het is mega irritant.”

https://twitter.com/Marcel_InCircle/status/1158289963726835713

Ook vragen reizigers zich af of de prijzen voor treinkaartjes omlaag gaan, maar daar kan het vervoersbedrijf geen antwoord op geven.

ANP