112

Huizenblok geëvacueerd na uitslaande brand met explosie in Joure

Bij een woningbrand aan de Stationsstraat in Joure is in de nacht van maandag op dinsdag een huizenblok geëvacueerd. De brand ontstond rond 23.30 uur in een hoekwoning. Lange tijd was het onduidelijk of er mensen in het pand aanwezig waren.

Omwonenden schakelden de brandweer in nadat ze een grote explosie zagen. De brandweer schaalde snel op naar grote brand, waardoor er extra blusvoertuigen werden gealarmeerd. Ook kwam er een traumateam en hoogwerker ter plaatse.

Gat in het dak

De brandweer dacht de brand snel onder controle te hebben, maar er bleek een tweede brandhaard op de eerste verdieping van de woning te zijn. Om de warmte van de brand kwijt te kunnen raken, besloot de brandweer een gat in het dak te maken.

Rond 00:45 uur liet de brandweer op Twitter weten de brand meester te zijn. Na een doorzoeking van het huis kon de brandweer ook melden dat er niemand thuis was ten tijden van de brand. Een naastgelegen woning is beschadigd, die bewoner is opgevangen door de hulpdiensten.

De politie gaat dinsdag onderzoek doen naar de oorzaak van de brand.

Beeld: Noormannen