Opmerkelijk

'Weinig vrouwen en veel stereotypen in schoolboeken'

In schoolboeken komen relatief gezien minder vrouwen voor dan mannen. Als vrouwen er wel in voorkomen, is er geregeld sprake van stereotypering. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden.

De onderzoekers bestudeerden tientallen schoolboeken van de vakken wiskunde en Nederlands. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn en regelmatig geen beroep hebben. Vrouwen spelen daarentegen vaker een personage in de ouderrol of hebben een huishoudelijke taak.

Mannen zijn in vaker afgebeeld als wetenschapper, topsporter of voerden een technisch beroep uit. Voor kinderen die de boeken lezen kan stereotypering belangrijk zijn, aangezien zij daar onbewust gevoelig voor zijn. Uit een eerder onderzoek bleek bijvoorbeeld dat meisjes scheikunde sneller oppakken als er vrouwelijke wetenschappers zijn afgebeeld.

Afbeeldingen schoolboeken

Daarnaast ligt het aantal niet-westerse namen in schoolboeken op 9 procent. Een opvallend detail is dat er bij afbeeldingen juist wel vaker wordt gekozen voor mensen met een niet-westerse achtergrond. Volgens de onderzoekers zijn de boekenmakers dan ook bewuster bezig om mensen af te beelden met een uiteenlopende etnische achtergrond.

De resultaten uit het onderzoek zullen met de makers worden doorgenomen.

Lees ook: Stofzuiger voor meisjes, boormachine voor jongens: minister wil eind aan seksistisch speelgoed