Duizenden winkels verdwijnen uit het straatbeeld, onlinemarkt blijft groeien

Nederlanders kunnen steeds minder shoppen bij hun winkels in de buurt. Vergeleken met tien jaar geleden zijn er in de straten vooral minder non-food winkels, blijkt uit cijfers van het CBS.

De afname van fysieke winkels valt samen met de steeds verder groeiende onlinemarkt. Ter vergelijking: in 2010 waren er nog 97.000 fysieke winkels in Nederland, dat zijn er nu zo’n 86.000. Dat betekent een daling van 11 procent. Daarentegen groeit het aantal supermarkten wel in Nederland.

Online shoppen neemt toe

Waar in 2012 nog 64 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar iets kocht via internet, is dat nu met 15 procent toegenomen. 79 procent van de Nederlanders kocht in 2019 iets via het web. Het aantal webshops is dan ook de afgelopen jaren verdrievoudigd tot 40.000.

Flevoland koploper in de leegstand

Vooral in de provincie Flevoland zijn er weinig zaken vergeleken met het aantal inwoners. Per duizend mensen zijn er minder dan vier winkels. Zo meldde de gemeente Lelystad eerder dat er in het winkelcentrum Stadshart Lelystad 20 procent van het winkeloppervlak leeg staat. In Zeeuws-Vlaanderen vind je gemiddeld nog de meeste winkels. Dat zijn er ongeveer zeven per duizend inwoners.