Weer & Verkeer

Deze twee ergernissen in het vliegtuig zijn vervelender dan blèrende baby's

Passagiers van de Japanse vliegtuigmaatschappij Japan Airlines kunnen tegenwoordig bij het reserveren zien waar in het vliegtuig baby’s en/of peuters zitten. Op die manier kunnen ze ongewenst babygehuil vermijden. Maar uit onderzoek blijkt dat het niet eens de grootse ergernis onder Nederlanders is tijdens het vliegen.

Je zit hebt net je tas opgeborgen en zit naast je partner op je stoel. Je bent klaar om op vakantie te gaan. Alleen nog even een vliegreisje van een paar uur en je bent op je bestemming. Er kan niets misgaan, of toch wel?

Je ziet dat een gezin met een baby aan boord komt en ze zoeken naar hun stoelnummers. ”Als ze maar niet voor of achter mij zitten”, denk je. Je krijgt direct flashbacks van de vorige keer dat je moest vliegen met een baby aan boord. Het krijsende en blèrende geluid ging toen door merg en been. De ouders deden er niets aan of lagen zelfs te slapen. Oordopjes of je koptelefoon maakten weinig tot geen verschil. Het gezin met de baby loopt voorbij je rij en gaat direct achter je zitten. ”Dag rust”, denk je terwijl je het kind al de eerste huilgeluidjes maakt.

Weinig beenruimte tot wachten in het gangpad

Het is herkenbaar voor veel Nederlanders maar uit onderzoek blijkt dat het zeker niet de grootste ergernis is tijdens het vliegen. Volgens de ruim 2200 deelnemer van ‘Wat vindt Nederland’ is het hebben van weinig beenruimte de grootse irritatie, 29 procent van de Nederlanders vindt het vervelend als ze urenlang met hun benen in hun nek moeten zitten .

Huilende baby’s staat ook niet op ergernis nummer twee. Die plaats is gereserveerd voor ‘ongevraagd je stoel naar achter doen’. 23 procent van de deelnemers vinden dat heel irritant tijdens een vlucht.

Pas op plek drie komt ‘huilende en blèrende baby’s. Slechts 16 procent van de Nederlanders vinden dat het vervelendst. Andere ergernissen zoals ‘medepassagiers met teveel handbagage’ (7 procent),  of  ‘te lang in het gangpad moeten wachten’ (4 procent) vinden we allemaal minder vervelend. Ook als medepassagiers iets te inning met elkaar zitten de flikflooien tijdens de vlucht (2 procent) vinden we minder irritant.

Niet voor betalen

Als er een mogelijkheid zou zijn om niet naast een gezin met een baby te zitten zou 61 procent van de Nederlanders het doen. Als dat alleen tegen betaling kan neemt het enthousiasme al af. Dan zou nog maar 20 procent van de deelnemers zijn/haar portefeuille trekken om niet naast een gillende koter te zitten.

Ook meedoen aan Wat vindt Nederland? Aanmelden kan hier.