Steeds meer klachten over late levering pakketjes

De afgelopen week kon je er niet omheen: Black Friday. Het leek wel of elke winkel klanten wilde lokken met scherpe prijzen. Alle online aankopen worden in de komende dagen geleverd. Al is het maar de vraag of die op tijd aankomen.

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat bijna 35% van de Nederlanders klaagt over te laat geleverde bestellingen.

Het totale aantal klachten over online winkelen is de afgelopen vier jaar met bijna 10 procent toegenomen. Te late levering van producten en technische problemen tijdens het winkelen zijn de grootste ergernissen.

Afhalen pakketje

Bij je bestelling kun je steeds vaker ook kiezen voor de optie om het pakket op te halen bij de supermarkt of bijvoorbeeld een sigarenwinkel. Deze winkels beleven na onze koopwoede een topdrukte. Bij sigarenmagazijn ‘t Haasje in Hilversum stromen de pakketjes de hele dag binnen. Het kleine keukentje dat normaal gesproken groot genoeg is voor alle pakketten zit tot de nok toe vol.

Om de enorme stroom aan pakketjes in goede banen te kunnen leiden heeft postbedrijf PostNL flink opgeschaald. Het bedrijf verwerkt in de periode rond Black Friday zo’n 1,5 miljoen pakketten per dag. Dat is twee keer zoveel als op een normale dag. Daarnaast zet het bedrijf zo’n duizend extra bezorgers in om je pakketje op tijd af te leveren.

Lees ook: Het is Black Friday: deze winkels misleiden je met nepaanbiedingen