Schiphol laat een onafhankelijk onderzoek doen door een externe partij naar de oorzaak en het gevolg van de stroomstoring die zondag leidde tot grote problemen op de luchthaven. Ook doet Schiphol intern onderzoek. Wie het externe onderzoek gaat doen is nog niet bekend. "We zoeken een goede, gerenommeerde partij", laat een woordvoerder weten. Schiphol betreurt dat zoveel reizigers ernstig hinder hebben ondervonden. "We willen daarom precies weten hoe deze situatie heeft kunnen gebeuren." Lees ook: Reizigers zij aan zij in wachtrijen op Schiphol na storing inchecken Maandag waren er niet of nauwelijks vertragingen meer. Het is een "drukke, maar reguliere dag". Zo'n 5000 tot 6000 passagiers die zondag waren gestrand worden verspreid over de dag onder meer met extra vluchten naar de plek van hun bestemming gebracht. Door de meivakantie is het wel wat drukker dan op een normale maandag. Lees ook: Schiphol draait weer volgens schemaWat vindt Nederland?Het imago van Schiphol heeft door de storing een flinke deuk opgelopen. Wat betekent dit voor het vertrouwen in de luchthaven? We vroegen het aan de deelnemers van Wat vindt Nederland. Aan ons onderzoek onder begeleiding van Maurice de Hond deden ruim 3000 mensen mee. 70% van de ondervraagden heeft nog steeds vertrouwen in Schiphol. 12% is het vertrouwen in de luchthaven verloren. Uit ons onderzoek bleek verder dat inchecken en de security-check de grootste problemen zijn op Schiphol. Hier zijn de rijen vaak lang en moeten reizigers soms uren wachten. Als belangrijkste oorzaak wordt genoemd dat Schiphol te druk is. Toch blijft de luchthaven voor de meeste Nederlanders favoriet. De drie belangrijkste redenen daarvoor zijn: dichtbij, veel vluchten en goede faciliteiten.