Politiek

Verkoop van elektrische auto's moet omhoog

Het kabinet wil dat autoverkopers de voordelen van elektrische auto’s beter gaan uitleggen aan klanten. Op die manier hopen ze dat de verkoop van deze soort auto’s omhoog gaat. Om dit te bewerkstelligen stelt het kabinet een cursus voor, dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Nog maar drie procent van de in Nederland verkochte auto’s was vorig jaar (deels) elektrisch. Dat is veel minder dan de tien procent die het kabinet voor over twee jaar voor ogen heeft. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat met de branche bespreken hoe de verkoop van stekkerauto’s kan worden gestimuleerd. Bijscholing van verkopers kan volgens de staatssecretaris een deel van de oplossing zijn, al is nog niet duidelijk of zij die ook verplicht wil stellen. Ook het publiek moet beter worden voorgelicht over de voordelen van elektrische en hybride auto’s.

Hype

Jan Bloemhof, auteur van het boek ‘Alles = Verkopen’ en mede eigenaar van een autobedrijf, vindt dit onzin. “Een klant weet al precies welke auto hij wil als hij de showroom binnenkomt”, stelt Bloemhof, “Het enige wat je als verkoper kunt doen is een upgrade voorstellen, wil hij misschien airco in zijn auto? Maar je kunt iemand niet een compleet ander type auto laten kopen.” Volgens Bloemhof zit de oplossing dan ook veel meer bij de gedachte die mensen hebben over elektrische auto’s. “Mensen zijn kuddedieren. Als ze om zich heen alleen maar elektrische auto’s zien, zijn ze eerder geneigd om zelf ook een elektrische auto te kopen. Je moet van de elektrische auto een hype maken.”