Weer & Verkeer

Opnieuw boete voor ProRail en NS om HSL

NS en ProRail hebben een boete opgelegd gekregen van 2,3 miljoen euro omdat de prestaties van de hogesnelheidslijn HSL ondermaats blijven. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur donderdag laten weten.

“Over de hele linie presteerden NS en ProRail in 2016 beter dan de jaren daarvoor. Maar de HSL blijft helaas voor beiden een achilleshiel. Dit moet écht beter”, aldus de bewindsvrouw. Voor de NS bedraagt de boete 1,25 miljoen omdat afspraken over het aantal zitplaatsen niet zijn nagekomen en de reizigers te veel last van vertragingen hadden. ProRail moet 1,05 miljoen betalen omdat minder treinen op tijd reden.

Dijksma wil nu laten onderzoeken of een andere partij de problemen met de HSL kan oplossen. Als dat het geval is, moet NS gaan samenwerking met die nieuwe partij. NS-topman Rogier van Boxtel is verbaasd over de boete: “We gaven vorig jaar zelf al aan dat het beter moest en zijn een verbetertraject gestart. Dat we nu toch een boete krijgen is symboolpolitie.” Hij was er ook niet blij mee dat hij het nieuws op de radio moest horen en niet zelf eerst is ingelicht.

‘Geld teruggeven aan reizigers’

Voor Beter OV wil dat de reizigers van de Intercity Direct en de Intercity Brussel compensatie krijgen over de “schandalige kwaliteit” op deze lijnen. “De boetes komen niet ten goede aan de reiziger, terwijl de NS de zoveelste ‘laatste’ waarschuwing krijgt”, aldus de reizigersclub.

“Ze zadelen de reiziger op met een waardeloze treindienst in plaats van de dienst uit te laten voeren door een maatschappij die dat wél kan.”