Weer & Verkeer

NS: 'Prestaties 2017 op hsl binnen normen'

De treinen op de hogesnelheidslijn reden in 2017 vaker op tijd, treinen op het hsl-traject tussen Breda en Amsterdam vielen minder vaak uit en de kans op zitplaats in de spits was groter dan in 2016. Dat zegt de NS dat de balans heeft opgemaakt over dit jaar. Hoewel het jaar nog niet is afgelopen, verwacht de vervoerder geen grote wijzigingen in deze resultaten.

Deels zijn de betere cijfers het gevolg van een andere rekenmethode over de drukte in de treinen die per 1 januari is ingevoerd. Die nieuwe methode is geen truc om de norm te halen, verzekeren NS en het ministerie. Al in 2015 zijn hierover afspraken gemaakt.

Falen

Het spoorbedrijf gaat ervan uit dat het voldoet aan de normen van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat op de hsl. De afgelopen twee jaar voldeed NS niet aan deze eisen. Nog een keer falen zou de NS de concessie op de hsl kunnen kosten.

In plaats van de drukte te schatten, gebruikt NS data van de ov-chipkaart om de drukte te berekenen. “Dat kan pas sinds 2017”, verklaart een woordvoerder van het ministerie de verandering van meetmethode. Ook berekent de NS voortaan de zitplaatskans bij de hsl op dezelfde manier als bij het ‘normale’ spoor.

Gemiddelde

In plaats van te kijken hoe groot de kans op een zitplaats is in de drukste trein, meet de NS nu het gemiddelde over alle treinen in de spits. “Dat geeft een duidelijker beeld en maakt vergelijken makkelijker”, legt de NS uit.

De eerste helft van 2017 scoorde de NS volgens het ministerie nog wel slecht met de hsl. Daarop hebben ProRail en NS een serie maatregelen ingevoerd om de prestaties te verbeteren. Die hebben gewerkt, zegt de NS.