'Met 20 kilometer per uur door de wasstraat'

Een trein die met een gangetje van 1,5 kilometer per uur door de wasstraat gaat. Dat moet sneller kunnen, dacht NS-medewerker Peter Oosterbaan. En dus bedacht hij een bijna 15 keer snellere wasstraat. Daardoor kunnen per week 150 treinen extra worden gewassen. Handig, efficiënt en nog duurzaam ook!

Uitvinder Peter Oosterbaan, medewerker bij de reinigingsdienst, ging samen met een gespecialiseerd treinwasinstallatie bedrijf rond de tafel zitten om zijn idee uit te werken. Zo was het bijvoorbeeld nodig om borstels te maken die zo snel konden draaien dat ze de snelheid van de trein kunnen volgen.

Europese primeur

Volgens de NS zou het zomaar kunnen dat er sprake is van een Europese primeur. Ze zien er wel heil in en dus hebben ze meteen nog meer van die supersonisch snelle wasstraten laten bouwen, onder andere in Enschede en Leidschendam.  Deze week werd de laatste hand gelegd aan zo’n snellere wasstraat op industrieterrein De Binckhorst in Den Haag. Op een later moment zal ook Roosendaal een snelwasstraat krijgen.

‘Zeer wenselijk en duurzaam’

De NS zegt over de wasstraten: “Doordat treinen tegenwoordig meer uren per dag blijven rijden en omdat het nachtelijk rangeren  van treinen naar wasstraten op het drukke Nederlandse spoor steeds meer een uitdaging vormde, zijn de snelle wasstraten zeer wenselijk”.

De snelle wasstraten zijn duurzamer dan de ‘ouderwetse’ bestaande wasinstallaties. In plaats van sterkere schoonmaakmiddelen wordt in de nieuwe wasstraten namelijk alleen gewassen met zeep. Daarnaast werken de snelle wasstraten met een computersysteem. Dit voorkomt verspilling van energie, schoonmaakmiddelen en water.