Nederlanders die woensdagochtend telefonisch een afspraak willen maken voor een boosterprik komen bedrogen uit. Vanwege drukte is de GGD namelijk niet bereikbaar. "Ben al dagen bezig."Dat meldt de landelijke koepel GGD GHOR Nederland. Sinds dinsdagavond is het extra druk op het telefoonnummer, toen tijdens de persconferentie bekend werd gemaakt dat ook zestigplussers die minimaal drie maanden geleden de laatste coronaprik hebben gehad, een afspraak kunnen maken voor een boosterprik."Ik heb al acht keer gebeld", aldus een dame uit Zoetermeer die de onbereikbaarheid van de GGD onderschrijft. Aan Hart van Nederland laat ze (anoniem) weten dat ze constant de melding krijgt dat het erg druk is en dat ze het later nog eens moet proberen. "Ik ben al dagen bezig met het krijgen van een boosterprik. Het kost me dagen om de GGD te pakken te krijgen."Callcenter onder extreme drukGGD GHOR Nederland meldt dat "door de honderdduizenden oproepen per dag", het callcenter van de Landelijke Vaccinatie Afsprakenlijn "onder extreme druk" staat. Daardoor kunnen geen extra telefoontjes meer worden aangenomen. Ook moet worden voorkomen dat het telefoonnetwerk in de problemen komt, aldus de organisatie. De telefoonlijn bellen heeft volgens de GGD "voorlopig geen zin". De gezondheidsdienst roept mensen op de afspraak online in te plannen.Eerder gold een wachttijd van zes maanden na de volledige vaccinatie totdat een boosterprik kon worden gehaald. Vanwege de verwachte opkomst van de Omikron-variant is de tijd verkort. Ook mensen die langer dan drie maanden geleden een coronabesmetting hebben doorgemaakt, komen in aanmerking voor een vervroegde extra prik.Bovenstaande reportage over het versnellen van de boostercampagne was 13 december te zien bij Hart van Nederland.Hart van Nederland/ANP