Steeds meer Nederlandse winkelketens doen mee aan het uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesfenomeen Black Friday. Bij de postsorteerders en bezorgers van PostNL zorgt dat dit jaar voor extra drukte. In het grootste sorteercentrum in Nieuwegein verwerken ze op de drukste dagen zo’n 60.000 pakketten per dag. PostNL ziet dat het online winkelen elk jaar groeit met 20 procent en tijdens Black Friday is een enorme piek te zien. Ze hebben inmiddels 22 pakketsorteercentra om die groei op te vangen. Ook in de rest van Nederland is de drukte rondom Black Friday te merken. Zo worden in Rotterdam meer en langere metro's ingezet en ook bij outletcentrum Batavia Stad bereiden ze zich voor op een extreem drukke dag. Lees ook: Is Nederland werkelijk klaar voor Black Friday? Die extra maatregelen zijn niet voor niets. Volgens onderzoeksbureau en marketingbedrijf SEMrush raakt Black Fridaysteeds meer ingeburgerd. Zo googelden Nederlanders vorig jaar in november bijna 700.000 keer naar Black Friday en de bijbehorende kortingsacties, terwijl dat er 2014 nog slechts 100.000 waren. Naar verwachting wordt dit jaar meer dan 1 miljoen keer online gezocht naar acties rond het koopjesfestijn.