NS misleidt reizigers

De NS verstrekt bij vertragingen “niet altijd” de juiste informatie. In een poging overvolle stoptreinen te voorkomen, laat het vervoersbedrijf de reizigers willens en wetens een omweg maken. Daardoor zijn reizigers soms zelfs een derde langer onderweg dan nodig is.

Het AD schetst een voorbeeld: vrijdagochtend reden door een storing minder treinen tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag. Reizigers vanuit Amersfoort (Enschede/Leeuwarden) kregen via de ‘informatieborden’ en in de treinen te horen dat hun trein niet naar Rotterdam/Den Haag doorreed en dat reizigers die verder dan Utrecht wilden reizen via Schiphol konden gaan. Er werd dus niet gemeld dat er vanuit Utrecht wel gewoon stoptreinen reden. Reizigers die zich niets aantrokken van de reisinformatie die hen verstrekt werd en wel gewoon de stoptrein vanuit Utrecht pakten, waren maar liefst een half uur eerder op de plek van bestemming.

Volgens een persvoorlichter van de NS kan het simpelweg niet anders, want: “De capaciteit van de stoptreinen is niet groot genoeg”.  Maar de vertragingen vallen volgens hem voor de meeste reizigers “wel mee”.  Overigens meldt de NS dat de reisinformatie op teletekst wel altijd correct is…